Pravidla

Pravidla prozatím vychází z pravidel geoBrnění 2010. Pravděpodobně dojde k dílčím změnám, o kterých budete včas informování prostředníctvím Newsletterů.

Obsah

O co jde?

  • Celá akce je netradičním eventem, který je organizačně postaven na dvou na sebe navazujících šifrovacích geozávodech a následujícím setkání nejen jeho účastníků, ale (již mimo rámec eventu) případně i volně příchozích geocacherů.
  • Cílem obou geozávodů je projít na základě vyřešených zpráv a splněných úkolů (aktivit) ve správném pořadí všemi stanovišti až do cílového stanoviště. Týmy, které se účastní závodu obtížnosti 5/5, startují již v noci "noční etapou". Pokud dojdou v určeném limitu úspěšně do posledního nočního stanoviště, vyzvednou herní předmět dokladující absolvování noční etapy. Ten jim dává později šanci bojovat o vítězství v závodě 5/5. Všechny týmy vč. neúspěšných týmů z noční etapy nastupují společně na start "denního závodu" obtížnosti 3/3. V cíli denního závodu se jeho tři nejúspěšnější týmy držící současně i herní předmět utkají v závěrečném divácky atraktivním krátkém "superfinále" o právo zalogovat xTF. Tým, který toto dokáže jako první, zvítězí v závodě s označením náročnosti 5/5. Tým, který jako první dokáže úspěšně projít denní závod a žádným způsobem se neumístí v závodě 5/5 (nedrží herní předmět), získá první příčku v závodě s označením náročnosti 3/3. Každý tým, který projde denní či noční trasu a dojde do cíle, je však bezesporu úspěšný.
  • Pro zjednodušenou představu jde o dva paralelně pořádané lineární geozávody. Hráči si mohou vybrat, kterého se zúčastní. Prvním je denní závod, který má lineární charakteristiku s náročností 3/3. Druhý závod s náročností 5/5 začíná za tmy o několik hodin dříve noční etapou a všichni její úspěšní účastníci se v denním závodě snaží nejen dosáhnout cíle, ale nejlepším možným časem se kvalifikovat do boje o xTF závodu 5/5.
  • Noční etapa může být pro slabší týmy nezdolatelná. Denní závod je doplněn o možnost čerpat nápovědy a dojít tak s časovou penalizací.
  • Akce je doplněna speciálním dětským závodem, určeným pro rodiče s dětmi do 15 let.
  • Akce je ukončena v sobotu odpoledne posezením všech účastníků a případných dalších příchozích (tito nelogují event) s volným přechodem do neorganizované zábavy omezené pouze zavírací dobou restaurace, kde bude posezení přichystáno.

Schéma závodů

Schéma závodů kliknutím otevřete ve vlastní stránce

Vysvětlení základních pojmů

  • Lineární závod: tímto je myšlen závod, jehož jednotlivé úkoly na sebe navazují a je možné je plnit pouze v předem daném pořadí. Paralelně, čili souběžně, je možné plnit pouze dílčí úkoly jednoho stanoviště. Takové úkoly jsou označeny kromě čísla stanoviště i písmenem (např. 3A, 3B, 3C).
  • Stanoviště: místo, kde je možné získat přímou či dílčí informaci o dalším postupu. Závod se skládá ze série stanovišť. Na každém stanovišti je zpráva udávající polohu dalšího stanoviště, nebo úkol, který je potřeba splnit pro získání zadání šifry či informace o poloze dalšího stanoviště.
  • Šifrovací geozávod: zprávy jsou zpravidla zašifrované. Úroveň šifer není vysoká, zpravidla by neměla u geocacherů se zkušenostmi z odlovu Mystery caches způsobit v průměru delší než 30 minutové zdržení na stanovišti. Geozávodem se rozumí "závod" ve smyslu soutěže s časem jako hlavním rozhodujícím faktorem a pojem "geo" nastiňuje, že účastníci bohatě využijí zkušenosti a postupy běžné v geocachingu.

Atributy závodu

  • Nejen šifrovací závod. K nalezení stanoviště mohou být potřeba vědomosti, šikovnost, pozornost, schopnost orientace, logické myšlení…
  • Dílem noční hra. Noční etapa začíná v noci z pátku na sobotu a končí v sobotu ráno.
  • Dílem denní hra. Denní závod začíná v sobotu dopoledne a končí v průběhu odpoledne.
  • Za úspěšného účastníka lze považovat každého, kdo dorazí v souladu s pravidly do cíle. Čas v cíli včetně penalizací bude rozhodovat pouze o umístění FTF, STF a TTF (u závodu 3/3) nebo o kvalifikaci tří nejlepších týmů do boje o superfinále (u závodu 5/5).
  • Psychicky náročná hra. Jedna nevyluštěná šifra v noční etapě znamená konec hry 5/5 (s možností účastnit se denní hry 3/3), nápověda či alternativní řešení v denním závodě posouvá tým daleko do hloubi cílového pořadí.
  • Fyzicky náročná hra. V noční hře ujdete téměř 20km a v denní hře asi 10km. Skutečná délka projité trasy je však závislá na orientačních a navigačních schopnostech týmu. Nejkratší trasa však není vždy trasou nejrychlejší.
  • Hra o týmové spolupráci. Úkoly a šifry jsou postaveny tak, aby byly potřeba různé způsoby myšlení, různé dovednosti a schopnosti.
  • Doplňkový dětský závod není závodem na čas. Jeho délka je max. 2 kilometry.

Účast ve hře

  • Závod je určen pouze osobám starším 18 let. Mladší osoby se mohou účastnit POUZE DENNÍHO ZÁVODU A POUZE V DOPROVODU OSOB STARŠÍCH 21 let. Organizátoři nijak neručí za bezpečnost účastníků a osoby mladší 18 let (tj. osoby, které nejpozději v den předcházející dnu hry nedosáhly věku 18 let) musí v papírové přihlášce vyplňované před startem PRAVDIVĚ UVÉST SVŮJ DOSAŽENÝ VĚK. V případě, že bude dosažený věk účastníka menší než 18 let, musí být v přihlášce uvedeno jméno a podpis osoby, která absolvuje hru ve stejném týmu, a která v den hry dosáhla věku minimálně 21 let a která po dobu hry výslovně přebírá za nezletilou osobu odpovědnost.
  • Závodu se účastní 3-5 členné týmy. Výhodou je tým s plným počtem hráčů.
  • Do cíle musí dorazit minimálně 3 hráči daného týmu.
  • Pro účast týmu ve hře je nutné se zaregistrovat. Organizátoři mohou v případě velkého zájmu registrovaných týmů určit podmínky, na základě kterých budou týmy vybrány (tzv. kvalifikace - internetová kvalifikační hra ve formě zveřejněné šifry a souboje na čas ve vyřešení úkolu, který určí pořadí týmů až do naplnění maximálního možného počtu týmů ve hře). Viz níže.
  • Uhrazení startovního poplatku je podmínkou účasti - jeho výška a způsob úhrady bude uveden samostatně.
  • Hráči ve vlastním zájmu sledují oficiální stránky hry a příslušné listingy na serveru geocaching.com, kde budou případné doplňky a změny pravidel zveřejněny.
  • Organizátoři si vyhrazují právo pravidla hry kdykoliv změnit. Budou však činěny pouze takové změny, které jsou v souladu s oprávněným zájmem zorganizovat akci v duchu rovné soutěže s maximálním možným vyloučením prvků, které nesou znaky unfair nebo nemorálního či nezákonného jednání. Organizátoři jsou v této souvislosti a ve výše uvedeném zájmu oprávněni kterémukoliv hráči nebo kterémukoliv týmu účast v závodu odepřít a to i během závodu samotného.

Kvalifikace

  • Kvalifikace je metoda, kterak stanovit výsledný seznam týmů v případě, že bude do některé z her 3/3 nebo 5/5 přihlášeno více týmů, než je jejich kvóta (maximální počet týmů).
  • Předběžně je kvóta pro hru 5/5 stanovena na 16 týmů a pro hru 3/3 na 24 týmů. Kvóta může být změněna např. přidáním týmů s Divokou kartou. Pokud bude kvóta změněna, bude to s nejvyšší pravděpodobností pouze směrem k vyššímu číslu.
  • Kvalifikace má formu internetové soutěže. Všem týmům v Kvalifikaci je ve stejný okamžik v autorizované části webu s názvem "Kvalifikace" zveřejněna jedna tzv. Kvalifikační šifra, jejímž řešením je jedno slovo, které je současně i heslem pro odpověď. Tým, který zadá v autorizované části webu hry "Kvalifikace" správné heslo, se stává úspěšným řešitelem kvalifikační šifry. Diakritika nerozhoduje. Při zadání nesprávného hesla je týmu systémem sděleno, že heslo není správné. V takovém případě se k výslednému času kvalifikace týmu přičtou dvě trestné hodiny. Kvalifikace končí v předem známý čas - od tohoto okamžiku systém nepřijme žádné další odpovědi týmů.
  • V autorizované části webu "Kvalifikace" bude během kvalifikace v dosud neurčených okamžicích zveřejňována série nápověd či dílčích řešení, které postupně s časem sníží náročnost zadání tak, aby většina týmů byla schopna Kvalifikaci v určeném časovém limitu dokončit.
  • Po ukončení kvalifikace bude zveřejněno pořadí týmů podle času, ve kterém se stali úspěšnými řešiteli. Týmy, které ve vymezeném čase nezadají do systému správné heslo, se do hry nekvalifikovaly. Pokud by nastala situace, že by výsledkem kvalifikace bylo příliš mnoho nekvalifikovaných týmů a současně by nebyla naplněna kapacita hry, mohou organizátoři výjimečně rozhodnout o dodatečné kvalifikaci, jejíž forma není vázána těmito pravidly.
  • V tabulce seřazené podle času úspěšného řešení budou úspěšné týmy rozděleny na týmy “nad čarou” a “pod čarou” podle kapacity dané hry. Týmy “nad čarou” se stávají Kvalifikovanými týmy.
  • Kvalifikované týmy budou osloveny a vyzvány k zaplacení startovního poplatku. Ten musí bezhotovostně odeslat tak, aby byl na stanoveném bankovním účtu nejpozději do 12:00 místního času v pondělí jeden týden po ukončení kvalifikace. Rozhodující je výpis z bankovního účtu k danému okamžiku. Týmy, které splní tuto podmínku, se stávají Hrajícími týmy ve hře, do které se přihlásili. V případě, že některé týmy podmínku nesplní, budou přesunuty v tabulce Kvalifikovaných týmů za poslední úspěšný tým a šanci na zaplacení do max 7 kalendářních dnů dostane obratem další tým v pořadí.
  • V praxi mohou nastat následující kombinace souběžných kvalifikací pro hru 5/5 a pro hru 3/3:
    • kvóta ani jedné hry není překročena - Kvalifikace pro žádnou hru není nutná. Všechny přihlášené týmy budou okamžikem ukončení registrace vyzvány k zaplacení startovního poplatku a jeho zaplacením se stávají Hrajícími týmy.
    • kvóta je překročena jen pro hru 3/3 - je nutná Kvalifikace jen pro tuto hru. Úspěšní řešitelé Kvalifikace budou vyzváni k zaplacení startovního poplatku. Místo týmů, které v termínu nezaplatí, bude nabídnuto zaplatit startovní poplatek dalším týmům v pořadí (tzv. týmům pod čarou) až do zaplnění kapacity hry 3/3.
    • kvóta je překročena jen pro hru 5/5 - je nutná Kvalifikace jen pro tuto hru. Úspěšní řešitelé Kvalifikace budou vyzváni k zaplacení startovního poplatku. Místo týmů, které v termínu nezaplatí, bude nabídnuto zaplatit startovní poplatek dalším týmům v pořadí (tzv. týmům pod čarou). Zbylé týmy, budou-li chtít, dostanou šanci zaplnit startovní pole ve hře 3/3 a podle časového pořadí v kvalifikaci jim bude nabídnuto zaplatit startovní poplatek do hry 3/3 a to v počtu až do naplnění kapacity hry 3/3. Pokud by ani tímto postupem nebyla naplněna kapacita hry 3/3, budou zbylá místa ve hře 3/3 nabídnuta neúspěšným týmům v Kvalifikaci (nevyřešili kvalifikační šifru) a to v pořadí, ve kterém se registrovali do hry.
    • kvóta je překročena pro obě hry - je nutná Kvalifikace pro obě hry. V tomto speciálním případě nastává souběh kvalifikací. Nejprve je (v pátek v podvečer) zveřejněna kvalifikace pro hru 5/5 a její deadline je 20 hodin. Bezprostředně poté je zveřejněna tabulka Kvalifikovaných týmů (dle času úspěšného řešení v počtu do naplnění kvóty pro hru 5/5). Všechny týmy 5/5 mají možnost se účastnit druhé části kvalifikace pro hru 3/3, která začíná v sobotu v podvečer a její deadline je 20 hodin. Týmy 5/5, které se v první části kvalifikace již staly Kvalifikovanými týmy, k účasti v druhé části kvalifikace nemají reálný důvod. Všechny týmy, které se účastní kvalifikace 3/3, jsou seřazeny do tabulky dle času úspěšného řešení, ve které bude vyznačena kvóta pro hru 3/3, která rozdělí týmy na “nad čarou“ a “pod čarou”. Týmy “pod čarou” se mohou do hry dodatečně dostat na základě odřeknutí nebo nezaplacení startovního poplatku jiného Kvalifikovaného týmu.
  • Zde neuvedené případy a situace, které mohou v průběhu Kvalifikace nastat, budou rozhodnuty organizátory. Jejich rozhodnutí je konečné.

Start, cíl, trasa

Noční etapa

  • Noční etapa závodu obtížnosti 5/5 začíná v průběhu noci z pátku na sobotu. Princip trasy je kruhově-lineární, tj. že každý tým projde postupně všechna stanoviště umístěná na obvodu pomyslného kruhu, ale každý tým začíná po vyluštění šifry na startu na jiném stanovišti a končí na stanovišti, na kterém získá stejnou šifru, jakou nalezl ve startovní obálce.
  • Z jednotlivých stanovišť si tým odnáší díl indicií, které lze po sebrání všech indicií řešit jako samostatnou šifru, ukazující na polohu cílového stanoviště.
  • Průměrná trasa projitá každým týmem od startovního po cílové stanoviště nočního závodu je bez ohledu na polohu prvního vylosovaného stanoviště stejná. Podrobné informace o startu hry (zejména místo a čas) se týmy dozví nejpozději 3 dny před hrou.
  • Noční etapa končí v sobotu přesně 1 hodinu před časem, kdy bude stanoven čas startu denního závodu. Tímto okamžikem budou všechna stanoviště noční etapy uzavřena.
  • Primární strategií pro noční závod by mělo být dosažení posledního stanoviště nočního závodu v co nejkratším čase, který pak zaručuje několik hodin velmi důležitého odpočinku před denním závodem. Na posledním stanovišti nočního závodu týmy získají předmět, který jim umožní pokračovat po úspěšném projití denního závodu do superfinále. Úspěšné absolvování denního závodu je nutné pro úspěšné dokončení celé hry s obtížností 5/5.
  • Autorská řešení šifer a úkolů (aktivit) nočního závodu budou zveřejněna v cíli denního závodu po uzavření cíle.

Denní závod

  • Denní závod začíná v určeném čase v sobotu dopoledne. Princip trasy je lineární, tj. že každý tým projde postupně všechna stanoviště v pořadí od startu denního závodu po poslední stanoviště denního závodu v postupném pořadí tak, jak jsou číslována. Podrobné informace o startu hry (zejména místo a čas) se týmy dozví nejpozději 3 dny před hrou.
  • Zadání, úkoly i trasa denního závodu je pro všechny účastníky (tedy i pro hráče absolvující předchozí noční závod) zcela shodná.
  • Denní závod končí v sobotu odpoledne v čase určeném v posledních informacích před hrou.
  • Některá stanoviště budou mít určenu časovou deadline, kdy dojde k uzavření stanoviště. Tyto údaje obdrží hráči před hrou.
  • Během hry bude možné použít na každém stanovišti nápovědu (plné řešení zadání). Systém získávání nápověd bude hráčům sdělen před hrou. Každá nápověda okamžitě přidává týmu 10 trestných hodin. FTF, STF a TTF tedy není definováno jako čas dojití do cíle, ale jako pořadí ve výsledkové listině.
  • Primární strategií pro denní závod by mělo být dosažení posledního stanoviště denního závodu nejen v co nejkratším čase, ale především s co nejmenším počtem nápověd.
  • Autorská řešení šifer a úkolů (aktivit) denního závodu budou zveřejněna v cíli denního závodu po uzavření cíle.
  • Start a cíl denního závodu se nachází přibližně ve stejné lokalitě.

Superfinále

  • Tři nejlépe umístěné týmy z denního závodu, které současně vlastní předmět získaný v noční etapě, pokračují do superfinále. Tím je plnění divácky atraktivního závěrečného úkolu nutného pro získání práva na zalogování xTF. Prostor superfinále se nachází přibližně v prostoru startu a cíle denní etapy.
  • FTF, STF a TTF je definováno jako pořadí splnění závěrečného úkolu superfinále.
  • Superfinále bude odstartováno přibližně 30 minut po uzavření cíle denního závodu.
  • Tým s lepším časem z denního závodu bude mít při plnění úkolu superfinále herní výhodu před týmem s horším časem. Přesné znění zadání a pravidel superfinále bude záměrně zveřejněno až před zahájením. Obtížnost úkolu bude 5/5.

Překvapení

  • A pro ty, komu je i toto všechno málo, bude letos nachystáno malé herní překvapení. Dozvíte se jej včas...

Specifické situace

  • Tým se může v kterémkoliv místě hry rozdělit, zejména v terénu však nedoporučujeme pohyb jednotlivců. V drtivé většině případů nebude rozdělení týmu nezbytně nutné pro úspěšné vyřešení šifer, úkolů či nalezení stanovišť.
  • Pokud se tým rozhodne hru vzdát, oznámí to organizátorům. Nejlépe osobně tak, že se dostaví do cíle, který je situován v prostoru startu denního závodu. K oznámení rezignace může tým použít i telefonní kontakt na organizátory, který mu bude sdělen před hrou.
  • Není dovoleno přeskakovat stanoviště. Nalezne-li tým náhodou stanoviště s pořadovým číslem vyšším, než které právě hledá (nebo jednoznačně stanoviště, které nehledal), nesmí si vzít zprávu. Musí nejprve najít předchozí stanoviště a vyřešit příslušnou zprávu.
  • Postup týmu na základě vyluštěných zpráv může být kontrolován i na jiných stanovištích než pouze v cíli.
  • Týmy mohou být kdykoliv během hry i v cíli organizátory požádány o předložení karty týmu, všech nalezených zadání a kontrolu jejich řešení. Týmy musí mít všechna zadání vždy k dispozici a musí být schopny doložit způsob řešení. Týmy, které se nebudou schopny takto prokázat, nebo budou přistiženy při porušení jiných pravidel tohoto závodu či obecně závazných předpisů a zákonů ČR, mohou být okamžitě diskvalifikovány nebo jinak postiženy v cílovém pořadí.
  • Proti rozhodnutí organizátorů je možné podat protest u Hlavního rozhodčího. Hlavní rozhodčí rozhodne neodkladně. Rozhodnutí Hlavního rozhodčího je konečné.

Stanoviště a zprávy

  • Zprávy na stanovištích jsou označeny logem závodu a pořadovým číslem zprávy. Některá stanoviště mohou být dělená (přístupná současně), v tom případě jsou označena číslem zprávy a písmenem ze začátku abecedy (např. 2A, 2B, 2C, …).
  • Některá stanoviště mohou být postupná. To znamená, že stanovišti (Stage) předchází pomocná zastavení (tzv offset) se zpravidla jednoduchým zadáním, která pomáhají tým nasměrovat ke stanovišti. Taková zastavení jsou číslována číslem Stage, lomítkem a postupnými římskými číslicemi. Samotné stanoviště je označeno pouze číslem. (Např. tedy po sobě následují zadání s označením 8/I, 8/II, 8.)
  • Zprávy jsou na stanovištích ukryty tak, aby je pokud možno nenašel někdo, kdo se hry neúčastní, proto může jejich objevení chvíli trvat. Hledejte je však max. do vzdálenosti 10m od předpokládaného stanoviště. U stanovišť definovaných přesnými GPS souřadnicemi, počítejte i s možnou běžnou odchylkou GPS.
  • Některá stanoviště mohou pro ukrytí zpráv používat speciální schránky. Tyto schránky jsou dostatečně geonápadné, případně jsou i označeny logem hry nebo jiným dostatečně jednoznačným způsobem. Schránky samotné, pokud jsou uzpůsobeny ukrýt v sobě odnositelné kopie zadání, nenesou na sobě již žádnou další podstatnou informaci.
  • Některá stanoviště neobsahují ukryté zprávy, ale na místě je organizátor, který týmu předá zprávu se zadáním úkolu (aktivity). Po jejím úspěšném splnění může tým pokračovat na další stanoviště.
  • Zpráva se obvykle na stanovišti vyskytuje ve více kopiích. Není-li uvedeno jinak, připadá na každý tým jeden list zadání (se dvěma identickými zadáními úkolu). Brát v takovém případě více než jeden list je přísně zakázáno a může být důvodem k diskvalifikaci. Pokud je na stanovišti poslední list se zadáním, je zakázáno jej brát - zadání je nutno si opsat a neprodleně informovat organizátory.
  • Bezpodmínečně dodržujte pravidlo o odstupu od stanoviště. Každý tým je bez výjimky povinen po vyzvednutí zprávy (není-li na ní výslovně uvedeno jinak) a zjištění, že je potřeba zprávu dešifrovat, postupovat od stanoviště předpokládaným směrem (čili pokračovat přirozenou cestou pokud možno přibližně v azimutu, kterým ke stanovišti přišel) na vzdálenost nejméně 100 metrů, ale současně na vzdálenost minimálně dvojnásobnou, než na kterou je od stanoviště vidět. V noci se tím rozumí vzdálenost taková, aby zcela bezpečně nedošlo při pohledu od stanoviště k prozrazení místa úkrytu luštícího týmu ani svitem čelovek. Porušení tohoto pravidla může být organizátory postiženo až nečekaně přísně!
  • Pokud se ve zprávě vyskytuje informace uvozená slovem „Upřesnítko:“ týká se tato informace bezprostředně následujícího stanoviště a slouží pouze k jeho snadnějšímu dohledání či k částečné obecné kontrole správnosti zjištěných souřadnic.
  • Pokud se ve zprávě vyskytuje textová informace zapsaná kurzívou, pak takový text neobsahuje šifru a interpretuje se běžným způsobem.
  • Pokud je na zadání zcela zřejmě uvedeno logo či vzkaz některého sponzora či sponzorů, není ani logo ani vzkaz součástí šifry či zadání úkolu.
  • Je-li na samotném okraji papíru zbytek po ořezové značce, není tato značka součástí zadání.
  • Není-li uvedeno jinak, pak je ve zprávách použita anglická abeceda o 26 písmenech (tj. A-Z, bez diakritiky a bez písmene CH). Při analýze či aplikaci textu šifer neuvažujte mezery, diakritiku ani interpunkční znaménka. Stejně tak předpokládejte, že do výsledného textu zprávy budete muset mezery, diakritiku a interpunkční znaménka doplnit.
  • Objeví-li se ve hře nečekaný organizační problém (např. na stanovišti chybí zprávy), oznamte to telefonicky organizátorům (telefonní čísla budou oznámena). Volejte však až ve chvíli, kdy vaše podezření, že chyba je na straně organizátorů, je opravdu silné. Nevolejte, pokud je odůvodněné předpokládat, že organizátorům zavolalo již 10 jiných týmů.
  • Tým je povinen zanechat maskování a polohu stanoviště a ukrytí zprávy beze změny. Je nepřípustné jakkoliv záměrně zvyšovat či snižovat úroveň maskování schránky se zprávami. Výjimkou je situace, kdy je zřejmé, že je schránka nějak poškozena, či umístěna proti logice hry (volně pohozena bez ukrytí). V takovém případě schránku umístěte tak, aby se zabránilo náhodnému nálezu osobami, které se závodu neúčastní. O takovém kroku ihned informujte telefonicky organizátory! Obdobně postupujte v případě, že najdete schránku zjevně poškozenou. Organizátoři okamžitě zjednají nápravu.
  • Příchodem na stanoviště obsluhované organizátorem se rozumí příchod minimálně 3 členů týmu a předložení karty týmu.
  • Organizátor je na stanovišti viditelně označen, např. reflexní vestou nebo jiným nezáměnným způsobem.
  • Žádné stanoviště noční části není od předchozího vzdáleno více, než 1 500 m vzdušnou čarou. To nemusí platit pro přesun ze startu k vylosovanému stanovišti a na konci hry obdobně zpět.

Vybavení do hry

  • Pro týmy, především pro ty co absolvují noční závod, teplé oblečení, ve kterém přečkáte chladnou noc. Budete se pohybovat, avšak i dlouhý čas luštit na jednom místě. Může být i deštivo. Doporučujeme více vrstev oblečení, které budete přidávat a ubírat podle potřeby. Doporučujeme vzít s sebou karimatku, ba i deku nebo spacák.
  • Dobré boty, takové, abyste v nich vydrželi chodit desítky kilometrů, a to především v lese, kde bude bláto, voda a možná i zima.
  • Jídlo a především pití na celou dobu závodu. Doporučujeme něco sladkého, hodí se i termoska. V termosce se hodí mít čaj. Čaj se hodí mít horký.

Povinné vybavení

Povinným vybavením jsou předměty, jejichž absence či nefunkčnost znemožňuje úspěšné absolvování závodu bez možnosti náhradního řešení (proto disponujte nejlépe více kusy):

  • obsah startovní obálky
  • GPS, ideálně jedna na každého člena týmu, různé typy
  • psací potřeby, lepidlo nebo průhledná lepicí páska
  • pro noční 5/5 etapu FM radiopřijímač se sluchátky (stačí mono)
  • pro noční 5/5 etapu lezecký materiál minimálně v podobě sedáku + HMS karabiny minimálně pro jednoho člena týmu
  • pro noční 5/5 etapu jedno horolezecké lano (statické, může být i dynamické) délky min. 20m na tým
  • pro noční 5/5 etapu alespoň jeden kus běžné šestihranné hrací kostky s čísly 1 až 6 na tým, může být i neroztrhaná plyšová kostka z minulého ročníku geoBrnění :o)
  • mobilní telefon s číslem shodným s databází organizátorů (tedy tak, jak bylo nahlášeno při registraci) - výhradně pro řešení nouzových situací ze strany týmu a pro možnost kontaktovat týmy hromadnou SMS v případě vynucených změn ve hře. Drobnou výhodu mají majitelé čísel českých operátorů, SMS jim přijde dříve (přimlouváme se, aby majitelé zahraničních čísel zvážili své možnosti a zajistili si na den hry české číslo). Číslo kontaktního telefonu na tým bude kontrolováno a případně změněno při registraci. Telefon není podmínkou pro splnění žádného úkolu ve hře.

Povinné vybavení bude ještě upřesněno. Povinné vybavení není seznam všech nestandardních předmětů, které týmům umožní hru dojít! Je to pouze seznam předmětů, bez kterých dojít rozhodně nelze. Tyto předměty je nutno doplnit řadou dalších včetně patřičné míry týmových schopností a improvizace. Čím lépe bude tým vybaven na vše, co jej může v "terénu 5" potkat, tím lépe pro něj.

Doporučené vybavení

Doporučeným vybavením jsou předměty, které mohou výrazně pomoci v úspěšném absolvování závodu:

  • turistická mapa lokality (prostor 5 km kolem startu) - absence této mapy není překážkou v úspěšném absolvování závodu
  • papíry nebo blok, podložka na psaní, pravítko, kalkulačka, nůžky
  • buzola
  • nůž
  • světlo na celou noc pro každého člena týmu
  • alespoň jedna svítilna na tým i pro hru 3/3
  • náhradní baterie do GPS, do svítilny...
  • "pětkové" vybavení pro týmy v závodě obtížnosti 5/5
  • sedmimílové boty nebo boty do každého myslitelného terénu
  • náhradní oblečení a boty náhradou za mokré či špinavé alespoň pro jednoho člena týmu
  • šifrovací pomůcky (viz níže v kapitole Dobré rady)
  • výtisk konečného znění těchto Pravidel (uzávěrka v den Kvalifikace) + případné změny zveřejněné dodatečně
  • pro hru 5/5: plavky, šampón, fén a gumovou koupací čepici (v případě obzvlášť dobrého počasí i krém na opalování) min. pro jednoho člena týmu

Omezení a zákazy

  • K přesunům během hry je možné použít pouze vlastního těla a pravidelné hromadné dopravy. Není-li v samotné hře uvedeno jinak, jsou ostatní druhy transportu zakázány (např. autostop, kolo, koloběžka, kolečkové brusle). Toto omezení se týká i transportu veškerého vybaveni nutného ke hře.
  • Tým může využít informace od osob, které nejsou registrovanými členy týmu (tzv. „přítel na telefonu“), případně informace od náhodných kolemjdoucích. Tyto informace však mohou být pouze věcné povahy - tím rozumějte encyklopedické vědomosti, které mohou být potřebné pro vyřešení zprávy. Zapojovat osoby, které nejsou registrovanými členy týmu, do principielního řešení zprávy je zakázáno a je důvodem k okamžité diskvalifikaci.
  • Jakákoliv mezitýmová spolupráce při řešení zpráv a šifer (i kvalifikačních) je zakázána. Je zakázáno v průběhu hry vytvářet nová složení týmů. Tím se rozumí situace, kdy se z rozpadlých týmů vytvoří tým nový apod.
  • Během hry je zakázáno jít záměrně v závěsu za jiným týmem (nebo týmy) s cílem nechat se vést na další stanoviště.
  • Není-li výslovně uvedeno jinak, je zakázáno vstupovat do oplocených nebo jinak uzavřených soukromých prostor.
  • Je-li někde vymezen prostor, který je v související zprávě na stanovišti nebo pokynem organizátora definován jako zakázaný, není do něj dovoleno vstupovat. Pravidlo platí i naopak (prostor, ve kterém se smí tým pohybovat, nebo jím projít).
  • Na některých stanovištích či v určitém časovém rozmezí mohou být sdělením v nalezené zprávě či pokynem organizátora do hry přidána další pravidla. Může se jednat například o zákaz používání určitého vybavení (mobilní telefon, baterka, mapa) či o příkaz nebo zákaz nějaké činnosti („mějte zavřené oči, nemluvte“).
  • Pokud charakter úkolu neumožňuje, aby jej plnilo více týmů současně, plní jej týmy v pořadí, v jakém přišly na stanoviště (přečtěte si dobře kapitolu Stanoviště a zprávy) a ohlásili se (!) organizátorovi. Není-li dříve příchozí tým schopen začít úkol plnit (např. je nekompletní), na řadu přichází další příchozí tým.
  • Není-li výslovně uvedeno jinak, nehledejte informace u osob, které jsou ve službě (v práci): např. u policistů, řidičů MHD, apod.
  • Hráči jsou povinni dodržovat všechna zákonná ustanovení a pravidla bezpečnosti, předcházet riziku zranění, zejména není dovoleno přebíhat rušné silnice, vstupovat do železničních tunelů, chodit po kolejišti vlaku apod.
  • Na území přírodních rezervací nebo Chráněných krajinných oblastí je zakázáno vstupovat mimo značené turistické trasy. Cesta tvořící hranici rezervace není zakázaným prostorem.
  • Zcela nepřípustné je zkracování cesty přes plochy, určené k pěstování zemědělských polních plodin, a to i bez ohledu na to, že je v daném místě patrná pěšina. Rozhodující pro určení, zda jde o legální cestu, je v takovém případě oficiální, případně všeobecně uznávaná mapa (KČT, SHOCART).
  • Organizátoři mají právo pravidla měnit, a to z jakéhokoliv důvodu. Vězte, že tak bude (pokud vůbec) činěno nikoliv v zájmu poškození týmů.
  • Pokud se rozhodnete hry zúčastnit, tak tato pravidla prosím respektujte. Pokud se vám pravidla, omezení a zákazy nelíbí natolik, že byste je nebyli schopni dodržovat, pak jistě najdete jinou hru, která vám bude lépe vyhovovat, a své místo v závodě raději přenechte jiným. Děkujeme, že pravidla dodržujete.
  • Týmy, ve kterých se vyskytuje osoba či osoby viditelně pod vlivem alkoholu či jiné omamné či psychotropní látky, nebudou připuštěny na start, případně budou v průběhu hry okamžitě diskvalifikovány.

Dobré rady

  • Početnější týmy mají výhodu. Tým se může lépe rozdělit, víc hlav víc ví.
  • V týmu by mělo být alespoň po jednom člověku:
    • který dokáže logicky myslet,
    • který věří, že se neztratí v noci v lese,
    • který umí číst,
    • který zná někoho, kdo umí psát.
  • Trénujte: vyřešte si alespoň některé z příkladů z Manuálu Tmou, alespoň některé jednodušší šifry ze starších ročníků různých šifrovacích her jako TMOU, Bedna, OSUD, Krtčí norou, Svíčky, Dnem... (jsou dostupné na jejich webových stránkách), zvídaví jedinci si mohou přečíst knížku Šifry a hry s nimi.
  • Seznamte se s šifrovacími pomůckami, jako je například Chlýftýmácká šifrovací tabulka.
  • Nezoufejte. Denní závod lze určitě dohrát i bez nutnosti mít zkušenosti z "dospělých" šifrovacích závodů a her.
  • Buďte psychicky připraveni na to, že budete mít problémy se šiframi již z počátku. Ještě to neznamená, že další šifry nezvládnete. Jejich náročnost se s postupem hry nezvyšuje.
  • Nevzdávejte hru po dvou hodinách neúspěšného luštění. Historie zná mnoho případů, kdy tým prošel celou trasu, přestože v některé části ztratil několik hodin. Překonejte sami sebe.
  • Zprávu na stanovišti nehledejte déle než 10 minut (v noční etapě možná o fous déle). Pokud ji v této době nenajdete, pak jste zřejmě na špatném místě.
  • Pokud absolvujete šifrovací závod poprvé, konzultujte vybavení do terénu se zkušenějšími týmy.

Morální předsevzetí

Je pouze na Vás, jak férově závod pojmete. Pokuste se zamyslet nad následujícími zásadami. Nepodaří se je dodržovat jinak, než že je přijmete za své:

  • Odmítejte nápovědu od soupeřících týmů.
  • Neposkytujte nápovědu jiným týmům, ani se s nimi nespolčujte při postupu.
  • Dokažte přátelsky odmítnout i své kamarády z jiných týmů.
  • Nevzdávejte se po půl hodině totálního tápání v šifře.
  • Odmítejte systematické haluzení jako metodu postupu. Neprohledávejte kdejaký pomníček a kótu, pokud v ruce nemáte ani náznak řešení.
  • Přeskočíte-li nešťastnou náhodou stanoviště, neluštěte nalezenou šifru. Seberte se, jděte hledat a vyluštit šifru předchozí.
  • Nikdy neluštěte těsně u stanoviště. Odejděte dostatečně daleko, abyste nepřitahovali ke stanovišti pozornost.
  • Nikdy si neberte více než určený počet zadání - zpravidla jeden list obsahující dvakrát popis úkolu. Opsat (či jinak namnožit) šifru v týmu je přece součást hry.
  • Hru si užívejte když vám to jde, i když vám to zrovna nejde.
  • Nebijte organizátory.

Pokud Vám připadnou tato pravidla povědomá, nemýlíte se. Jako podklad k jejich vytvoření posloužila obecná pravidla šifrovacích her a pravidla TMOU.